Wykład dla studentów WAT
- Jacek Grzechowiak
- 29 kwi
- 2 minut(y) czytania

Kolejny raz miałem okazję wygłosić wykład dla studentów WAT. Zawsze gdy przebywam w murach mojej Alma Mater, spotykam ludzi ciekawych wiedzy. Tym razem też tak było, choć ten wykład różnił się od innych, bo wśród uczestników było całkiem spore grono oficerów.
A gdy major rezerwy mówi do pułkownika w służbie czynnej … to – jak mawia jeden z moich starych kolegów – nie ma „to tamto”.
Tradycyjnie mówiłem o sprawach podstawowych, czasami wręcz – wydawałoby się trywialnych – jak choćby mundur. I jego rola jako części systemu „swój-obcy”. Wojsko rozumie to bardzo dobrze, z tym większą satysfakcją obserwowałem reakcję na przykłady ze środowiska cywilnego, gdzie „mundur”, na który składał się tylko t-shirt z napisem OCHRONA przyczynił się do incydentu. I to zrozumienie było widoczne także wśród młodych studentów, co bardzo mnie cieszy. Bo gdy chodzi o efektywność ochrony, to właściwy mundur ma naprawdę znaczenie. Mówiłem też, jak to przenieść do umowy, aby nawet kryterium najniższej ceny nie przeszkodziło w kupieniu ochrony, a nie usługi ochronopodobnej.

Oczywiście nie byłbym sobą, gdybym nie umożliwił studentom poznania czegoś ciekawego z systemów zabezpieczeń technicznych. A miałem tu „wsparcie techniczne” z ramienia Winkhaus Polska. W uczelni takiej jak WAT nowości są na porządku dziennym, więc to idealne miejsce do przedstawienia nowoczesnych rozwiązań. Tym razem mogliśmy przedstawił systemy typowo mechaniczne, pokazując studentom, że klucz kluczowi nierówny, a system MasterKey to zdecydowanie więcej niż tylko grupa kluczy. Klucze mechaniczne rozbudziły zainteresowanie, gdy studenci zobaczyli w nich to, co dla laików jest niewidoczne. Tak, trzeba wziąć klucz do ręki i przyjrzeć mu się bliżej. Wtedy widać dużo więcej. I jestem przekonany, że ta grupa kupując zamki (także dla siebie) zrobi to świadomie. Tylko się cieszyć! Na wykładzie przedstawiliśmy także nowoczesny system zamknięć, łączący mechanikę z elektroniką. I to ledwie kilka dni po premierze (!).
Kilka refleksji:
☝ Studenci szukają przykładów, na których mogą budować swoją wiedzę. Gdy stawiałem tezy do dyskusji, studenci szybko przedstawili ciekawe przykłady zagrożeń.
☝ Studenci oczekują konkretów, bazujących na praktyce, dobrze przedstawionych z uwypukleniem „ZA” i „PRZECIW”.
☝ Studenci szybko znajdują potencjalną lukę w bezpieczeństwie, pytając o szczegóły. W tym przypadku bardzo mocno dopytywali o rozwiązania dotyczące zasilania zamków. Marcin bez problemu rozwiał wszystkie wątpliwości – ku zadowoleniu wszystkich.
Konkludując: warto iść do studentów, bo ucząc ich, samemu można się także wiele nauczyć.

Comments